Ägg!

Igår, halv elva, fick jag för mig att koka ägg (jag är lakto-ovo-vegetarian, de äter ägg och mjölkprodukter, men jag äter även fisk). Anjelica ville också ha så jag kokade två varsina till oss. Men jag har på senaste tid märkt att jag har jätte svårt att äta ägg, jag blir äcklad och får illamående. Jag tänker att jag äter en kyckling och jag var tvungen att spotta ut det jag hade i munnen. Mamma fick mitt andra ägg. Så jag läste på lite om ägg och nu tänker jag aldrig i mitt liv äta ett till ägg!

Hur gott låter till exempel det här:
"Ägg som används i matlagning är obefruktade, och det är alltså endast den kvinnliga könscellen som äts."


Ett fågeläggs beståndsdelar:
1. Kalkskal
2. Yttre skalhinna
3. Inre skalhinna
4. Äggsnodd
5. Tunn vita
6. Tjock vita
7. Gulmembran
8. Latebra, primärgula
9. Groddskiva inklusive påse
10. Mörk gula
11. Ljus gula
12. Tunn vita
13. Äggsnodd
14. Luftblåsa som bildas mellan skalmembranen
15. Kutikula (skyddande hinna över skalet)


Ägg, någon?


Kommentarer
Postat av: amanda

jag tycker ägg har en äcklig konsistens, så jag äter inte det ofta. men nu lär jag äta det ännu mer sällan, euw!

2009-02-19 @ 12:55:00
URL: http://ichglaubandich.blogg.se/
Postat av: Miscela

Ägg är bra för kroppen... man ska däremot bara köpa ekologiska ägg från frigående höns... sök på Jamies Fowl dinners på youtube så förstår du vad jag menar... ;)

2009-02-19 @ 19:05:48
URL: http://miscela.blogg.se/
Postat av: Alexandresen

jasså så du e lakto-ovo-vegetarian? =) sj så kan ja äta fil o yoghurt men har börja lite småt att gå till soya. jag har ätit fisk men slutat me de igen. Hur länge har du vart lakto-ovo-vegetarian ? jag har varit de ca 2 år snart.

2009-03-27 @ 13:54:45
URL: http://alexandresen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback