Fyra kilo till, sen är jag nöjd!

Hejsan!
Jag har precis ätit lunch, super! Jag gjorde en soppa som jag skulle ha tagit kort på om det inte var så att den såg så äcklig ut.men den såg riktigt äcklig ut. Dock smakade den helt fantastiskt! Jag är trotts allt inte så jätte dålig på att laga mat.

En sak om att gå ner i vikt som jag hittade i tidningen i söndags:
"Gå ner i vikt med turbodieten. Med soppor, shakes och regelbunden motion kan du enkelt bli av med mellan ett och tre kilo - i veckan. Att gå ned snabbt är jättebra för motivationen, säger hälsoexperten Birgitta Johansson."

Så jag tänkte att jag skulle försöka mig på det, genom att byta ut vissa måltider mot soppor eller shakes, nu har jag ätit soppa två luncher på raken, och gått promenader regelbundet. Så vi får se om det händer något, haha!
De här är de tre kategorierna man kunde "välja mellan":

Gå ner 1-5 kg
Byt ut vissa måltider mot soppor eller shakes

Gå ner 5-10 kg
Byt ut alla måltider i tre veckor, för att sedan sakta trappa upp igen

Gå ner mer än 10 kg
Byt ut alla måltider under en längre period
- men konsultera först en läkare eller gå med i ett viktminsknings program

Birgitta ger även hennes bästa råd för att lyckas med vikten:
1. Sätt upp ett tydligt mål - hur mycket vill du gå ner? Är målet realistisk?
2. Sätt upp en deadline. Frigör tid i almanackan för att få det att fungera. Avboka frestande fester.
3. Ge dig själv rätt förutsättningar. Be din parter stå för matlagningen hemma.
4. Om du tänker äta måltidsersättning under lång tid - gå med i en grupp för att få stöd. De ger bättre resultat i 9 fall av 10.
5. Hitta en motionsform du tycker om. Du går ned i vikt lättare och förlorar en mindre andel muskler och fett.
6. Ät regelbundet när du återgår till vanlig mat. Itrim (http://www.itrim.se/) rekommenderar frukost, lunch, middag och ett mellanmål om dagen. (Mellanmål kan till exempel vara tre frukter och 1 dl keso.) Ät med ungefär fyra till fem timmars mellanrum.
7. Tänk på portionsstorleken. Ta inte om. Låt bli att småäta.
8. Unna dig något litet extra, men inte mer än en eller två gånger i veckan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback