Köln 2008 - del 1

Det har gått över två år sedan denna resa men jag har aldrig skrivigt om den. Laddade endast upp lite bilder. Så nu hade jag tänkt berätta om resan mixat med lite bilder. Det kommer bli långt med tanke på att det var så sjukt mycket som hände (och inte hände) på det dygnet vi var där. Så jag kommer dela upp det i delar. Ni är varnade nu!

Meningen med resan var från början att vi skulle gå på en konsert den 16 oktober, men den ställdes in men vi bestämde oss ändå för att åka. Det var kanske ändå tur att konserten ställdes in för det hade blivigt aldeles för stressigt för oss med tanke på att vägen från flygplatsen in till Köln tog nästan två timmar. Anyways, från start:

Amanda kom upp till mig den 15 oktober 2008 för att vi dagen efter skulle ta flyget till Köln. Farmor körde oss till Skavsta på dagen. "Man tager var man haver" tänkte vi och tog en påse tortillachips och en varsin festis till frukost/lunch.


Nu kan jag ju inte minnas vilken tid flyget lyfte men jag har för mig att det var mitt på dagen. Vi kom i alla fall lite tidigare än räknat så istället för att checka in satt vi utanför och pratade och försökte äta upp alla trotillachips. Och vad jag nu kan se på bilden hade vi mackor med oss, men jag kan då inte komma ihåg att vi åt dem.


När allt var uppätet (läs: kastat) gick vi till gaten och blev ganska snabbt boardade. Men när vi stod i kön fick jag panik då jag såg att mitt pass hade gått ut. Jag fick verkligen panik, Amanda kollade på passet och sa att jag hade kollat fel månad, typiskt mig. Väl på planet gick resan snabbt och plötsligt var vi framme på Weeze flygplats. Där väntade Mario som hade lovat att hjälpa oss in till Köln. Först fick vi ta taxi till tåg stationen. När vi satt i taxin tog han fram två Müllermilch choklad (en utav mina favorit drycker). Blev jätteförvånad eftersom att jag aldrig sagt till honom att jag tyckte om det (och han sa att jag hade sagt det någon gång). Läskigt nog lyckades han även stoppa ner en tandkräm i Amandas väska utan att vi märkte det, men mer om det later.


När vi var framme vid stationen visade det sig att Weeze egentligen inte ens tillhörde Köln (fast att det stod Cologne airport på ryanair) utan någon stad långt åt skogen. För det tog oss verkligen tid. Först taxi på en kvart från flygplatsen till tågstationen i Weeze tror jag Sen tåg på 45 minuter till Düsseldorf för att sedan byta tåg igen mot Köln och åka i 30 minuter. Allt som allt tog det oss nästan två timmar. Och då hade klockan hunnit bli tillräckligt mycket att vi ändå skulle ha missat insläppet till konserten (med tanke på att vi inte visste vart lokalen låg). Så tur i oturen att det inte blev någon konsert. Men humöret var i alla fall på topp, till en början.


Det var riktigt kul att få gå ut på torget framför Köln hbf och se Domen och hela känslan av att vara tillbaka där var otroligt skön. Jag och Amanda ville direkt till Saturn. Då visste vi dock inte vart det låg någon som vi började villa runt tills Mr. M kom på vart det låg en. Vi sa att vi ville gå men Mr. M sa att vi inte skulle hinna innan de stängde om vi inte åkte (liar, vi skulle visst ha hunnit), eller så var det pga att han tyckte det var "för långt att gå" (liar i alla fall, inte alls långt). Så vi tog u-bahn till Neumarkt och sprang in på Saturn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback